Direct aan de slag?
 
Geplaatst door Anouk op 09.12.2018

What happens on the internet, stays on the internet

Vrijwel alles wat u op het internet doet laat sporen achter. We geven 5 voorbeelden van zaken over u 'die het internet nooit zal vergeten' en tips over hoe dit te voorkomen.

"What happens in Vegas, stays in Vegas" luidt het adagium. Daarmee wordt bedoelt dat verhalen van uw woeste dagen in 'Sin City' met bedenkelijke keuzes nooit het thuisfront zullen bereiken. Op het internet werkt het helaas anders; vrijwel alles wat u doet laat sporen achter met soms vervelende gevolgen. We geven u hierbij 5 voorbeelden van opmerkelijke zaken over u 'die het internet nooit zal vergeten', en bij ieder voorbeeld een tip hoe u dit (in de toekomst) kan voorkomen.

Uw wachtwoord

"Pardon? Mijn wachtwoord?" Ja, helaas wel. En soms zelfs uw creditcardgegevens. U heeft inmiddels gebruikersaccounts op Hotmail en MediaMarkt.nl maar ook bij die ene kleine webshop met die leuke spulletjes. Niet iedere website heeft zijn beveiliging zo goed op orde (inclusief de grote jongens). Hackers struinen dagelijks miljoenen websites af, en zodra een kwetsbaarheid is gevonden worden de persoonsgegevens in een databestand ontsloten en verkocht. Helaas eindigen deze databestanden vaak ook op Torrent-netwerken en/of zoekmachines. Zoek eens op uw e-mailadres op https://haveibeenpwned.com/ om te zien hoevaak uw wachtwoord gestolen is.

TIP: Natuurlijk dient u een sterk wachtwoord te kiezen met hoofdletters, leestekens, cijfers, etc., maar dat gaat u niet helpen als de database met uw (niet-versleutelde) wachtwoord op straat ligt. Kies voor toegang tot uw e-mailadres altijd een uniek wachtwoord dat u nergens anders gebruikt, en kies bij voorkeur voor iedere website waar u een account maakt een ander wachtwoord. Helemaal ideaal is een wachtwoordmanager zoals LastPass die overal zelf een sterk wachtwoord voor genereert, opslaat en automatisch invult bij een vervolgbezoek.

Uw wachtwoorden liggen mogelijk gewoon op straat. Kies voor ieder account bij voorkeur een ander wachtwoord.

Uw surf- en koopgedrag

Zo, en toen hadden we ineens de AVG. We zijn inmiddels doodmoe van al die Cookie-meldingen en drukken al stoïcijns op "Akkoord", maar worden ondertussen nog steeds bestookt met reclames van smartphones na het bezoeken van een elektronicawebshop. Via slimme technieken die in de marketingbranch "Market Automation", "Profiling" en "Lead Scoring" worden genoemd, weet het internet al precies welke producten u nodig hebt nog voordat u iets in uw winkelmandje heeft toegevoegd. Handig, toch? Totdat uw privacy wel erg in het gedrang komt, en het internet eerder dan uzelf weet dat u zwanger of ernstig ziek bent.

TIP: Installeer een advertentieblokkeerprogramma in uw browser zoals AdBlock Plus en maak gebruik van de privé-modus van uw webbrowser. Wilt u echt complete privacy? Gebruik dan een VPN (bijv. CyberGhost) die simuleert dat u vanuit een ander land de website bezoekt en ervoor zorgt dat u vrijwel volledig incognito bent.

Geautomatiseerde marketingmachines draaien overuren om uw gedrag in kaart te brengen en weten vaak meer over u dan uzelf.

Foto's

Zet u wel eens een foto op Facebook of andere Social Media? Of heeft u recentelijk een fotograaf ingehuurd die voor u een online fotoalbum heeft ingericht zodat u eenvoudig uw foto's kan inzien en downloaden? Er zijn oneindig veel mogelijkheden én redenen om uw foto's te vinden en op te slaan voor 'later gebruik'. Aan de hand van uw foto's alleen is het best eenvoudig om een groot deel van uw leven te reconstrueren en te weten waar u bent, waar u mee bezig bent, wat u graag doet, wie veel voor u betekenen, etc. Denkt u voldoende na bij het (laten) plaatsen van een foto?

TIP: Deel foto's nooit via een online album (zeker niet als er geen wachtwoord-beveiliging op zit) maar gebruik services als SecuDoc voor het veilig versturen van bestanden. Denk ook goed na voordat u een foto op Facebook deelt en bedenk hoe deze tegen u gebruikt zou kunnen worden. Stel ook uw privacy-instellingen zo in dat alleen uw directe vrienden uw persoonlijke posts/foto's kunnen bekijken en blader regelmatig uw vriendenlijst door om te beoordelen of u iedereen ook wel echt kent. Wordt u tijdens een evenement gefotografeerd? Vraag dan bij voorkeur eerst aan de fotograaf wat er met de foto's gedaan wordt.

Te gekke party-foto's online zetten? Denk eerst even na of u deze foto's over 5 jaar nog terug zou willen zien...

Uw mening en/of klacht

Wel eens een klacht achtergelaten op de Facebookpagina van een bedrijf waar u ontevreden over was? Of uw gal gespuwd op een klachtenforum of consumentenwebsite? Indien u minimaal één keer "ja" hebt geantwoord is de kans groot dat deze 'vurige momentopnamen' terug te vinden zijn tijdens een zoekopdracht naar uw naam. Dit kan, hoe goed u ook in uw recht staat, een vreemd beeld van u geven richting bijv. een potentiele werkgever, uw zakelijke relaties of uw kennissenkring.

TIP: Denk eerst goed na voordat u een (negatieve) review of opmerking online plaatst. Staat uw naam vermeld bij iets wat u liever niet ziet? Schrijf het betreffende bedrijf dan aan met de vraag om uw vermelding te verwijderen.

Uw thuisadres (voor ondernemers)

Bent u ondernemer en staat uw Kamer van Koophandel-inschrijving op uw woonadres (bijv. bij een eenmanszaak of een beheermaatschappij)? Dan is de kans groot dat u al in diverse 'Gouden Gidsen' bent opgenomen met naam en toenaam. Bij wette is het zo geregeld dat de Kamer van Koophandel een openbaar register hanteert. Daar kunnen andere bedrijven ook uit putten, denk hierbij aan een Yelp of een Google Maps. Oftewel, de kans is aanwezig dat iemand (met minder fijne bedoelingen) uw adresgegevens zo kan vinden door simpelweg uw (bedrijfs-)naam op Google te zoeken. En dan staat er ook nog eens vaak uw mobiele telefoonnummer en/of e-mailadres bij. Brrrrrr..!

TIP: U kunt bedrijven (uitgezonderd de Kamer van Koophandel) wel vragen om uw vermelding niet weer te geven door ze individueel te benaderen met een verwijderingsverzoek. In uitzonderlijke gevallen (denk aan bedreiging) kan de Kamer van Koophandel zelfs privéadressen en andere informatie op verzoek afschermen in het handelsregister. Tenslotte kunt u bij de Kamer van Koophandel aangeven dat u niet wilt dat uw adres, telefoonnummer en e-mailadres worden doorgegeven aan (tele)marketingbedrijven.

Bent u ondernemer? Uw thuisadres staat mogelijk gewoon online via de Kamer van Koophandel.

Conclusie

Bovenstaand voorbeelden zijn slechts enkele sporen die u achterlaat; er is nog veel meer te vinden. Denk maar eens aan familienaamregisters, openbare IP-logs, toegang tot verkeerd ingestelde netwerkshares/routers, online rondslingerende slagingslijsten van scholen, teamlijsten van sportverenigingen, etc. Hoewel veel van uw privacy wordt geschonden door derden hebt u ook invloed en zijn er twee basisprincipes waarmee u een groot deel van uw privacy online borgt:

  1. Denk eerst goed na voordat u iets doet (bijv. een review plaatsen, een account aanmaken, bepaalde gegevens invullen) - zou u uw moeder aanraden om deze actie uit te voeren?
  2. Indien er informatie is geplaatst die inbreuk maakt op uw privacy kunt u vrijwel altijd een verwijderingsverzoek plaatsen - plaats een verzoek in duidelijke taal maar met respect voor de partij voor optimaal resultaat

Dan is het nu tijd voor de praktijktest online privacy. Voer uw volledige naam eens in op Google en blader door de resultaten. En... bent u geslaagd?

Share:
 
 
 

De beste oplossing voor bestanden versturen

Begin vandaag nog met het snel, veilig en betrouwbaar versturen van uw bestanden naar uw relaties.

 
De beste oplossing voor bestanden versturen
 

Neem contact met ons op

Wij helpen u graag met alle vragen die u hebt over SecuDoc. U kan ons via onderstaande mogelijkheden bereiken.

  • Bel ons: 024 - 301 02 01

    op werkdagen 9:00 - 17:00

  • Stuur ons een e-mail
  • Volg ons op Social Media